söndag 22 februari 2015

Grått

Grått ute, grått inne, grått i mitt sinne... 
Vart jag än tittar så ser jag grått. Minst femtio olika nyanser. Grå vägg, grå soffa, grå stol, svart soffa, svart bord, vit vägg, vitt golv. Och grå kanin på gråvitmatta. Inredningen matchar vädret idag. Och lite humöret också. Och då har jag inte ens ännu tittat i spegeln idag. Hua då...

De senaste dagarna har jag tillbringat i ett envist trötthetstöcken. Från säng till soffa och i den stilen. Verkar inte ha gett med sig ännu idag heller. Vad det nu än är. Kanske en förkylning som inte bryter ut. Kanske min sjukdom som ger sig till känna. Kanske vårtrötthet. Inte vet jag. Och knappast behöver jag ens veta. Får ge mig till tåls. Och ta nya tag när hjärndimman ger med sig. 
Tills dess ligger jag i den svarta soffan med den gråa filten över mig, stirrande på rutan i den svarta lådan. Matlagning, viktminskning, gör om mig, husdrömmar, rädda restauranger, i en salig röra. Och mera vågade program, som Tyck om dig själv naken, eller nåt i den stilen. Kanske inget mot filmen om herr Grå som folkmassorna vallfärdar för att se. Men troligen mycket bättre. Åtminstone om jag tänker på boken. Den var rätt värdelös. Och grå.

Ha det gott och ta hand om varann! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar