måndag 31 augusti 2015

Stockrosgalningar

God morgon och god måndag!

Augustis sista dag. Sommaren drar sitt sista andetag. Kanske vi ännu får en slutspurt, vem vet. Tack, ljuvliga augusti för att du kom med sommaren till oss. 

Ganska vilt har det gått till i trädgården i år. Växterna tycks ha gillat allt regnet i början av sommaren. Och så svängde jag ryggen åt allt ogräs och allt annat också när vi hade vårt stora målningsprojekt. Grusområdena är gröna, vi har fått en djungel i etta hörnet, (vågar faktiskt inte ens gå in dit) meterslånga nässlor i häcken osv... Och stockrosorna har blivit alldeles galna! Det har nog hänt förr, men lika förundrad blir jag ändå varje gång. Skulle ju inte ha nånting som blir 3,5 meter högt i blombänken! Det var måttet sist de mättes, kan mycket väl ha töjt sig lite mera ännu efter det. Funderar på att flytta dem, men möts av protester från alla tillfrågade. Kanske jag fogar mig i tanken att inte ha ordning och reda och snyggt och prydligt i blombänken. Vi får se... Och lite nytta var det nog med dem när det var som hetast. De bildade faktiskt en skön skugga med lagom temperatur, där jag kunde sitta i solstolen (skuggstolen?) och njuta. 

Här kommer några foton på galningarna. Gillar den mörkmörkröda färgen jättemycket. I helskugga ser de svarta ut. Hatkärlek. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar