fredag 28 november 2014

Julgardin ála Faster Fasansfull

Hej alla!

Hoppas ni haft en bra dag!
Min började lite trögt. Sådär som det kan vara ibland. Får ingen fart och ingen syssla känns riktigt lockande. Gick ett varv på gården. Kikade in i växthuset. Brr, där var det kallt och tomt. Men sol hade vi idag! Fantastiskt! Borde väl ha tagit en promenad, men gick tillbaka in istället. Håglös, är väl kanske rätta ordet. Hämtade en låda med stjärnor och ljusslingor från vinden. Borde väl dekorera lite. Lillajul imorgon. 

Sen vet jag inte vad som hände. För plötsligt var jag i full gång. 



Tömde fönsterbänken i köket, tvättade mellan fönstren. Jo, det var plusgrader. 1,9. Lite immigt blev det nog, som ni ser. Vår "gardin" i köksfönstret består av skivor av bubbelglas som är satt in mellan fönstren. Ger skydd mot insyn från gatan, men låter ljuset komma in. 



Tog en fight med en rulle hönsgaller. 


Satte in det i fönstret. Hängde dit en ljusslinga.



Sökte fram stjärnorna, eller vad de nu ska kallas, som jag virkat för hur länge sen som helst. Typ 30 år sen. En stor hög har jag av dem. Aldrig använt dem. Har haft i bakhuvudet att de kan bli gardiner eller nåt liknande. Skrev faktiskt om dem i mitt allra första blogginlägg också. (Här kan man läsa det, om man vill.)


Band fast några stjärnor i gallret.


Och så var min julgardin klar. Eller kanske mera en vintergardin. Så förvånad jag blev. För att det blev gjort. Idén som jag hade redan första julen vi firade här i nya köket. Det är 3 år sen. Att det bara tog ett par timmar. Och jag som trodde att det skulle behövas en karl till dethär. Att man kanske borde ha gjort ett litet hål eller fåra i fönsterkarmen för ljusslingan. Pyttsan! Det gick att stänga hur lätt som helst. Och räckte bra med ynka kvinnokraft och händighet.



Blå timmen.



Och här är det redan mörkt. Ljusen är tända och fruktskålen har fått fåfyllning. Frid och fröjd. Och gonatt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar