måndag 17 november 2014

Rocky Mountain och Mårran

Rocky Mountain, heter mössan jag äntligen blev klar med. Så skönt att vara av med det projektet. Är inte så bra på att sticka och har inte bra tålamod med det heller. Borde inte börja på med annat än små sockor eller vantar. Och då också helst bara en. Är ju så tråkigt att göra två likadana! Men nu hände det sig igen då att jag blev så förtjust i det jag såg. Det var ett par underbara vantar min kollega hade gjort. Köpte garnet i min iver och så gick tiden.... och gick, och gick... Tills dottern för ett tag sen sa att hon behövde en mössa. Jamen jag kan sticka en åt dig, hörde jag mig säga. Skulle du gilla en sån här? Till de underbara vantarna hör nämligen en lika underbar mössa också. Javisst! 

Först beslöt jag testa göra en vante av det existerande garnet. För att lite kolla storleken på stickorna och om jag skulle klara av att sticka flätor. Helt nytt för mig. Gick ju rätt så skapligt, så mössgarn inhandlades. Många timmar senare, efter några tappade maskor, många tappade tålamod, stor koncentration, konsultation med kollega och mycket envishet är den nu klar. 




Rocky Mountain, efter Drops gratismönster. Och nöjda är vi, både hon som ska ha den och jag. 


Den ena vanten som jag testade sticka då? Ja, vi får sen. Den går kanske samma öde till mötes som Mårran. Mårran har varit instängd med andra UFO:s (unfinished objects) redan ett par år i Hatten. Nån anvädning för den vanten har jag ännu inte kommit på. Som vante för människohand är den obrukbar. Lång som en seminörshandske men trång och smal inuti. Den var mitt första (och sista?) mönsterstickningstest. Grytlapp? Njaa, bränner sig nog kanske. Flaskgömma? Vem i hela friden använder såna?! Nåt ska jag nog komma på ännu. Men ett är säkert, nån make eller maka ska hon inte få. 



Här i Ikeas Hatten bor Mårran. Ni ser henne ropa på hjälp. Släpp ut mig!



Såhär ser hon ut. Väldigt rolig och trevlig. Kan tyckas... Mönstret finns här. Om det finns nåt svenskspråkigt mönster har jag inte brytt mig om att ta reda på. Ska påpekas att det är inget fel på mönstren, utan på stickaren och garnvalet. Mössan är också en enkel match för en vanare stickare och mönsterläsare. Så tveka inte, ifall ni blev inspirerade.

Ha en bra vecka! Med eller utan stickor...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar