söndag 7 december 2014

Ändrade planer

Dit for en vecka igen. Med jobb, vardag och fest i en ganska bra blandning. Blev lite ändrade planer i helgen. Istället för att förra inläggets födelsedagsbarn kom hit, tog vi julmaten och åkte till honom. Gick bra så också. 

Lite ändrade planer blev det också för dottern och hennes kompis som skulle komma hem ikväll från en resa till en kompis i Umeå. Båten avgick inte, så där är dom ännu. Kanske bättre tur imorgon. Fast hon verkade nog helt nöjd... 

Själv har jag inte varit i Umeå sedan åttiotalet, när båtarna gick tätt mellan Jakobstad och Umeå. Tjo och tjim, var det då. Runda under fötterna var de, passagerarna, eller kanske var det bara vågorna? Och så billigt det var. Ofta till och med gratis, när olika fribiljetter delades ut. Och smör skulle det handlas. Kanske saft och sylt också. Ja, inte jag då, för jag var ju väldigt ung på den tiden och inte så värst intresserad av smör. Sen togs taxfreeförsäljningen bort och det blev slut på det roliga. Undrar hur det ser ut i Umeå idag? Borde kanske ta en tur från Vasa? Fast det fordras lite tur. Avgår, avgår inte, avgår, avgår inte osv... Kanske jag väntar på att bron byggs. 

Hur dethär kom att handla om Sverigebåtarna, eller Finlandsfärjan, om ni så vill, vet jag inte. Det blev nog lite ändrade planer. Och inte ens ett foto får ni heller. Kanske bättre tur nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar