söndag 9 februari 2014

Konsten att umgås

Jag har varit uppe på vinden och grävt idag igen. Hittade nog det jag sökte, men hittade annat också: För oss kvinnor, två fina inbundna böcker med över 600 sidor; "Allt om hälsa, hållning, skönhet, samliv, arbete och harmoni." Mao allt som en kvinna och god hustru behöver veta. Och en liten pocket från 1972; Konsten att umgås. 
Faschinerande!

Visste ni att:
"Handslaget skall inte vara så hårt att den du tar i hand tror att några fingrar blivit avbrutna. Men inte heller så löst att den du hälsar på tycker sig ha fått en rå torskfilé i handen.
Tänk på att aldrig ha vänster hand i byxfickan, när du hälsar på någon, inte heller en cigarett i munnen. Båda dessa saker stämplar dig som en rätt ohyfsad person."

Och enligt kvinnoboken ska den som är 40+, för att behålla fräschören, undvika ansträngningar i varje form. Motionen ska vara god, men ej för mycket gymnastik. Och 50-åringarna ska undvika kraftiga avmagringskurer och motionsformen är stärkande promenader! 


Så nu ska jag sluta anstränga mig och ta en stärkande promenad till kylskåpet... See you later! 




2 kommentarer:

  1. Fanns en tredje bok också! Den handlar om klädval, stil och elegans. Om jag bara hade hittat dem tidigare, då skulle jag nu säkert vara den fulländade kvinnan... ;-)

    SvaraRadera