måndag 23 juni 2014

Explosionen

Kunde inte annat än skratta halvt hysteriskt när jag tittade in i växthuset när vi kom hem från resan. En fullständig explosion hade skett på bara tolv dagar! Hade inte i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig att det skulle kunna växa så snabbt i ett växthus. Hade planterat om gurk-och tomatplantan dagarna före vi for. Lämnade kvar den lilla pinnen som de hade som stöd och tänkte att de växer kanske tio centimeter eller nåt sånt under tiden. Binder upp dem sen när vi kommer hem. Ha ha, vilket skämt! Där låg de på golvet i sin fulla längd. De hade ju växt nästan en meter! Och tre stora gurkor fanns det redan. Så otroligt! Inte vet jag om det är normalt eller om jag lyckats gödsla för mycket eller nåt. Men gurkor kommer det, så inte kan det väl vara helt fel?! Två tomater finns det bara, men mycket blom.  Och några av chiliplantorna blommar också. De hade också växt med kanske 20 centimeter. Basilikan är också stor. Amazing! 

Lite före och efter bilder får ni se. 


 Gurkplantan (i bakgrunden) när vi for.


Samma planta två veckor senare, när den blivit uppbunden.





Historiskt ögonblick att skörda den allra första egna gurkan, ever. Hallelujahmoment! 



Många av de små chiliplantorna väntar ännu på omplantering. Kölden har inte inspirerat till trädgårdsjobb. Och orken har det också varit lite si och så med. Men jag ser ju tydligt att växternas storlek än helt relaterat till krukornas storlek. Kanske de hinner växa sig stora ännu i sommar.

Lite på efterkälken med trädgården hamnar man nog när man reser bort i början av juni. Inte en endaste sommarblomma har jag planterat. Kanske jag hoppar över det helt och hållet i år. Får se. Har aldrig satsat mycket på såna förr om åren heller. 
Två busktomatplantor som jag har bett min egen trädgårdsmästare (läs gud-dotter) sätta undan åt mig, ska jag i allafall hämta hem bara jag kommer mig för. Nu bara tre dagar att jobba, så börjar s e m e s t e r n. 

Idag blev vårt ombyggande inomhus och cykeltaket välsignat av byggnadsinspektören. Skönt! Han gillade växthuset också. Det behövdes inte inspekteras, men gillades i allafall. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar