måndag 26 oktober 2015

Latmajans kuddövedrag

Hej på er!

Sydde några nya kuddöverdrag igår. Fick nog av de något somriga kuddarna i sofforna. Eller somriga och somriga. Färgglada i allafall. Och i mitt huvud är det som att färger i inredningen hör till sommaren (om ens det). Hade länge tänkt på att förvandla min gravidtröja från 90-talet till kuddöverdrag, men inte kommit mig för. Lite hjärtskärande också, att sätta saxen i den. Men så hittade jag en likadan i annan färg på loppis. Blev det perfekta paret. En för stor bomullströja med flätor, klippte jag också till.

Jag syr alla kuddöverdrag utan dragkedja och utan knappar. På samma sätt som man syr örngott, eller lite beroende på tillgången till tyg, omlott med öppningen typ mitt på baksidan. Om det känns som om det skulle behövas knappar eller nåt för att hållas stängt ordentligt, så tar jag säkerhetsnålar. Det ska ju gå snabbt och enkelt... Kom att tänka på min handarbetslärarinna som en gång påpekade att hon brukar kalla tråden för latmanstråd, när jag satt och sydde nåt för hand med en tråd som var flerfalt längre än min arm. Ingalunda menade hon väl att jag var lat?!


Här är mina vintrigare kuddversioner. United little bears of the world. Älskar nallebjörnar! 



Bomullströjversionen. Och latmajans version av knappar på baksidan. Undrar vad hon skulle säga nu då, lärarinnan alltså... 

Hoppas ni får en skön (och lat) vecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar