måndag 5 oktober 2015

Växthustömning

Hej!

Här är det växthustömning på gång. Vackert och rätt så varmt är det idag, men nog blir det ju snart vinter, vare sig man vill eller inte. 
Har inte uppdaterat så mycket från växthuset i år. Tiden har bara runnit iväg, som vanligt. Suck. Men ni har ju åtminstone fått bekanta er med Bob, årets glada överraskning. I år har jag också äntligen planterat en vinranka. Hade lämnat hål för den i golvet och grävt ner en bottenlös hink, så den ska få söka sig med rötterna utanför växthuset när den växer till sig. Nog växte den minsann i år redan. Och druvor kom det också! Nästan så jag funderar vad jag ska ta mig till med den stora skörden, he he. (på bild) Vitlök var också en ny grej för mig. Lyckades helt bra och nu har jag ny sådd på gång. (Inte i växthuset då, utan i lådan utanför.)



 Plockade in de sista tomaterna idag. Får se om de mognar här på brickan. Nån höjdare till tomatår, tycker jag inte det var i år. Kanske för kallt i början av sommaren. Gurkor fick vi nog massor av. Och chili.

Tomt gapar det nu. Vinrankan är ännu grön och fin


och pelargonerna har inte heller tagit höst. Sittplatserna plockar jag inte bort till vintern. Och ännu tål man sitta här och mysa. Med tända ljus i mörkret, insvept i filtar med en värmande dryck. Minst lika viktigt som själva odlandet, om man frågar mig. Älskar vårt växthus! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar