onsdag 21 oktober 2015

Ljusslingsrevolution!

I ett ögonblick av övermod bestämde jag mig för att nu göra det jag tänkt på i flera år. Nu startar jag kriget mot termen julbelysning! Stärkt av mitt besök till affären mitt i stan, där jag vände och svängde på varje paket och inte hittade en endaste ljusslinga som kallades julbelysning, vågar jag nu sätta ut den första ljusslingan. Med risk för att alla förbipasserande förfasas över min tidighet (eller kanske senhet) Och undrar hur man kan sätta julbelysning nu redan. Vad då julbelysning?! Det är ljusslingor! Ifall det skulle vara julbelysning skulle man väl i kyrkan predika om att man ska börja ta fram slingorna i december. Att det gjorde Jesus också. Och de som inte firar jul skulle inte kunna ha såna. Nähä! Nu när mörkret blir intensivare och längre för varje dag, behövs väl alla uppiggande och vackra ljus man kan hitta?! Så i skydd av mörkret har jag nu pillat ner en sprillans ny pytteliten ljusslinga i blomkrukan på trappan. Och kanske jag snart också dristar mig till att sätta slingan runt den lilla sockertoppsgranen?! Eller rentav tända slingan inuti köksfönstret?! Slingan inuti dörrfönstret har jag pluggat i ren i veckoslutet. Å ja! En riktig revolutionär är jag. Och jo, jag kan förstå att man tycker om att göra fint just till julen med olika belysningar både inne och ute. Det gör jag också. Och kanske man tycker att det blir förstört om man "börjar" nu redan. Men nej, man kan ju spara vissa saker till julen. Och sätta sina mer juliga grejer då. Som adventsstaken, stjärnor eller what ever. Men för medmänniskornas, julfridens, och alla åsnor i krubbans skull, kan man låta bli att snurra den blåa slangen runt flaggstången! 

Nån annan som är med?









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar