måndag 14 juli 2014

Första gången...

Nu ska ni inte låta er fantasi skena iväg.Tänkte bara berätta lite om veckoslutet. Inget värre än så. :)  Blev så många första gångare dethär veckoslutet, så jag tror inte ens jag kommer ihåg allt. Och har inte fotat alla heller. Ett härligt, varmt veckoslut spenderat med familj och vänner. Sommaren som bäst! Minnen att plocka fram ur hjärtat, sen när man fryser och förbannar den långa vintern.



Som ofta när det umgås här hos oss, så är mat involverad. Har aldrig förr gjort egen pesto. Och har därmed aldrig heller gjort pesto av egenodlad basilika. Nu är jag fast. Ska aldrig mer köpa färdig pesto när färsk basilika finns att tillgås. Blev gudomligt gott på tomat- och mozzarellasalladen! De svindyra pinjenötterna fick lämna kvar i affären. Funkade utmärkt med skalade solrosfrön.



Har aldrig förr gjort tzatsiki på egenodlad gurka.



Har aldrig förr gjort tunnbröd, eller rieska som vi kallar det, av överbliven havregrynsgröt.



Muurikkapannan premiärkördes för första gången denhär sommaren. 
Såhär ser vår relativt nya grillplats ut. Den finns strax nedanför terassen. Väntar på mera växtlighet bakom. 



På Muurikkan stektes plättar som serverades med egna jordgubbar och glass. Mums!



Första satsen med ordentligt stor mängd jordgubbar för i år. Polka är sorten och de är söta och goda.



Första ljuslyktan tändes, blev faktiskt lite mörkt på senkvällen. Men det var nog säkert bara för att det var mulet... Vill inte ha mörker ännu! Men lite mysigt var det ju nog. 




Och så hade vi för första gången besök av denna lilla sötaste söta tjej och hennes familj. Hoppas vi får möjlighet att följa med hennes nypåbörjade färd i livet.

Många hallelujahmoments igen! När man är tacksam och kan glädjas över alla de små sakerna också, som tex ett litet basilikablad, då blir livet rikt. Just nu känner jag mig väldigt rik. Tack!

För att lätta upp stämnigen lite, måste jag bara länka till musikgruppen Kajs senaste video. Passar på nåt vis alldeles utmärkt till en av veckoslutets första gångare, som jag inte fotat. Nämligen när gubben och jag for till den ungdomliga puben med stora sonen. Fniss...











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar