fredag 9 januari 2015

Aurasenap

Tillbaka till vardagen. Eller nästan i allafall. Ännu idag har vi lite "fest", för lillen fyllde år igår. Då brukar man få välja vad man vill äta. Det ombytliga och extrema vädret vi haft nu en längre tid, höll dock gubben i jobb igen hela kvällen och halva natten, så vi väntade med önskematen tills idag. Hämtmat från Vietnamgrillen blev hans val. Gillar!

När jag nu halkade in på mat igen, så vill jag tipsa om en god hemlagad senap. Ja, jag vet. Inte vettigt att göra egen senap. Men vad gör det. Brukar inte annars heller syssla med alltför mycket vettigheter. Roligt är det och den är så god. Om man gillar senap och Auraost, vill säga. Annars är den äcklig. Lagade två satser före jul, som jag delade ut lite hit och dit. Alla blev säkert inte så förtjusta, men hoppas de hade vett att ge den vidare åt nån som gillade den. Annars är det snart dags att slänga bort den, för den håller bara några veckor. 

Aurasenap heter den och receptet (på finska) finns här. Den har jag brett på mina smörgåsar och diverse maträtter hela julhelgen. Och ännu har jag lite kvar. När jag idag hittade några halvgamla knackkorvar i kylen, blev dagens lunch en riktig delikatess. Inte helt enligt kostcirkeln kanske. He he... Nu iväg och hämta Vietnammaten! Har inte gett nåt onödigt nyårslöfte, som att börja äta hälsosamt, börja träna, bli smal eller dylikt nonsens. Som ni kanske märker.


Ha ett bra veckoslut! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar