fredag 16 januari 2015

Köket, före och efter

Ibland när jag får mina tvivel på att huset någonsin kommer att bli klart (läs: mera klart), kan det vara bra att kolla gamla foton. Då får jag friskat upp mitt minne och inser hur väldigt mycket vi egentligen har gjort hittills. Då verkar inte listerna runt fönstren och golvlisterna som fattas, dörrhålen med bara cementklumpar synliga, hallen, lilla vessan o dylikt ogjort som så värst stora projekt mera. 

Tänkte jag kan visa er lite före, efter och mittemellan bilder också, så ni vet vad jag pratar om. Köket är ju faktiskt helt klart. Jaa, förutom listerna då och annat småtjafs som inte ens räknas... 




Såhär såg det ut när vi flyttade in för sex år sedan. Lite Unos saker och möbler fanns ännu kvar. Ett helt beboeligt kök, men inget vi kunde tänka oss att leva med. 



Så ut med skåpen, ner med mellanväggar


Ut med sågspån


In med isolering, nya skivor


nya rör, el och data. Hittade inga bilder på skåpbyggnadsskedet. Men vi använde de gamla skåpen som var bra i skick, köpte luckor, bänkar och maskiner från Ikea. 




 
Hur länge tog det då? Ja, många år. 4 cirka. Men inte då bara köket, utan hela gamla delen av huset. Två år sen vi tog det i bruk. Under tiden bodde vi i nyare delen av huset. På ca 90 kvadrat. Vi = 5 personer. Med en råtthåla till kök, ingen diskmaskin, ibland inget sovrum eller ens en säng, beroende på i vilket skede renoveringen var. (Barnen hade nog egna rum och sängar, så ni behöver inte ringa socialen. Dessutom är de vuxna nu.) Jag tror att jag är den mest tålmodiga människan på denna planet. Borde kanske få en medalj? Eller kanske bara tvångsvård... 
Kan ännu, två år senare, fortfarande känna små lyckorus över att det är klart. Att det blev så bra. Att jag får bo här i allt det vackra. Tacksam. 

Kläckte ur mig en sak angående källaren här före julen. Och på självaste julafton satt gubben med papper, penna och måttband och funderade. Vi har ju en våning till. Orenoverad...




2 kommentarer: