lördag 12 april 2014

Böcker

Hjälp! Nu har jag tagit mig vatten över huvudet. Drunknar snart bokstavligen i böcker! 
Våra böcker har varit nerpackade i lådor på kallvinden, sen vi flyttade hit till Villa Uno. Över fem år med andra ord. Böcker brukar inte trivas så värst bra i kalla och lite fuktiga utrymmen, så det har stört mig lite att de är där. Speciellt tanken på att barnböckerna kan förstöras. Så för nån vecka sen var det dags att påbörja projektet bokräddning. Låda efter låda bars ner. Varför i hela friden har man varit med i en bokklubb?!?! Jo, jag älskar böcker, men ändå. Så dumt! Vad ska jag göra med dem nu, en massa romaner?  Vart ska jag sätta dem? 

Inte det minsta skada tycks de ha tagit. Det var ju skönt. De populäraste barnböckerna satte jag i den enda lilla hyllan vi har här i huset. Där finns konstböcker, trädgårdsböcker, inredningstidningar och lite böcker om mat. Allt det viktigaste alltså. Men resten då?

Idag kom jag på ett litet projekt som jag skulle behöva gamla böcker eller tidningar till. Material finns ju... Tog ett varv dit upp igen, kom ihåg att jag sett några lådor med gamla skolböcker och sånt som lämnats kvar. En låda som jag inte sett förr fångade mitt intresse. FIB-böcker står det på den. Jag kom att tänka på tidningar av en viss sort... Kanske det funnits böcker med samma ämne också, vad vet jag. Spännande! :D

Nähä... Folket i Bilds Förlag tycktes förkortningen stå för. Och innehöll ett trettiotal romaner och noveller från 40 - 50-talet... En låda till med böcker alltså. Suck och stön. Oskadda de också, trots åldern. Tröstar mig med att nån annan också  varit med i nån bokklubb, medan jag ber gubben bära upp alla lådor tillbaka. Där får de vänta tills nästa generation hittar dem...


Eller?! Nån som vill köpa eller få lite böcker?! Sisådär ett parhundra romaner? Vissa från 80-90 talet och så de gamla från 40-50-talet. Lite faktaböcker finns också, både nyare och äldre.
Där ser ni FIB-lådan...

... som innehöll dessa böcker.





Nån som vill ta en nostalgitripp? Till 1946, tex...



Projektet då? Ja, det får nog bli en annan gång. Alla böcker tog musten ur mig. Nu går jag ut i solskenet en stund.

2 kommentarer:

  1. Du som har bra ideer gör någonting av böckerna,bind ihop dessa och gör bord eller någonting...ami

    SvaraRadera
  2. Ja, en bra idé. Har bara så fullt överallt... och gillar inte dammsamlare... :)

    SvaraRadera