söndag 2 mars 2014

Babytossor

Helgen har tillbringats med familjen i lugn och ro. Lite fick jag dock sätta fart på det lilla virkningssprojektet jag hade på hälft, när jag fick veta att mottagaren skulle firas på sin enmånadsdag på lördagen. 

Fick veta att enmånadsdagen firas stort i hennes kultur. Googlade och läste på lite. En urgammal tradition som härstammar från rädslan för onda andar som stal spädbarnen och den mera värdsliga faran med hög spädbarnsdödlighet pga undernäring, bristande hygien och medicinsk vård. Babysarna hölls borta från allmänheten tills de blev en månad, när den största risken ansågs vara över.

Nån sån fara lurar inte på denhär babyn, men traditionen lever vidare. 
Och att hålla sig varm om fötterna kan väl aldrig skada?! 
















Den intressanta läsningen resulterade i att jag beställde en bok från USA via e-bay. Det har jag aldrig gjort förr. Få se vad jag får... Leveranstiden är lååång. Hittade den inte på någon nätbokhandel. Såhär skrivs det om den: 

"Dana Sachs is the author of The House on Dream Street, a entrancing memoir of her time with a Vietnamese family, as she explores her emotions and thoughts amid the beauty and enticement of Vietnam, poised in balance between past and future. The House on Dream Street is a remarkable story for those interested in the daily life of Vietnamese people."

Ser fram emot läsningen!








4 kommentarer:

  1. Vilka läckra tossor! Och vilken rikedom att få umgås med människor från andra kulturer. Det har jag också haft turen att få göra nu i över 20 år..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja, så tråkigt det skulle vara med bara finländskt i Finland. Vad skulle vi äta tex? Suomi-korvi?! :D Har flera utländska vänner och nuförtiden också en familjemedlem. En rikedom, precis som du säger!

      Radera
  2. Jag har hittat hit.Fint du har gjort!
    H.ami

    SvaraRadera