onsdag 6 augusti 2014

Kålgryta

Medborgare! Kansalaiset!

Känner det som min medborgerliga plikt att påminna er om vitkålen! Ni har kanske nästan som jag, glömt bort den finländska basmaträtten, kållåda eller kålgryta?! För mig är den lite av en säsongmaträtt, så därför blev jag så glad när jag såg kålhuvuden i affären och kom ihåg KÅLGRYTAN!

Denna förträffliga delikatess har nu tillretts här i vårt hushåll ett par gånger under en kort tid. Alltför kort, tyder vissa näsrynkningar på. Anser att barnen ska lära sig äta all slags mat. Trots att de hunnit bli 80 kilo, så är det inte för sent. :D

Jag bryr mig oftast inte om att sätta den i formar och i ugnen och laga grytan till lådor. Helt onödigt, tycker jag. Jag bryner blandfärs och lök, häller i strimlad kål, buljongtärningar, svartpeppar och that´s it. Ingen vätska behövs. Sen ska det puttra läääänge, gärna ett par timmar. Ibland sätter jag till lite ris mot slutet, så får det koka med tills det är klart. Som en rätt i sig blir den ju då, men brukar ändå servera potatis till. Att det kan vara gott! Och att det är väldigt billigt, gör ju inte saken sämre. Dagens gryta räcker åt fyra personer imorgon också. För några euro! Och så behöver jag inte koka imorgon... 



Här är köttet brynt och kålen satt ovanpå. Rör bara om ibland, så "smälter" kålen med köttet. Alla kan laga detta. Ingen konst alls!


Klart!


Och på tal om konst och mat, så gläder det mig att alla i vår familj är mer eller mindre kreativa och konstnärliga. Och humoristiska... Att vissa inte tycks ha fått lära sig att inte leka med maten är en annan sak. Att skapa matskulpturer räknas väl ändå som konst?! 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar