söndag 25 maj 2014

Växthuset

Nyper mig själv i armen. Aj! Tydligen är det verklighet. Jag har fått ett växthus! Som jag fantiserat om hur länge som helst. Redan i förra huset försökte jag tänka ut var ett sånt skulle rymmas på den frimärksstora tomten. Villa Unos tomt är mycket större och öppnare och soligare. Bara ropade efter ett växthus. Och där står det nu!! Egenhändigt byggt av gubben min. Det finaste i stan. Jaa jaa, jag vet, det är bara min åsikt och en smaksak :) Men jag är så nöjd och lycklig. Hade inte tänkt låta er kika alls före det är 100 % klart, men orkar inte hålla mig mera. En hel del lister fattas ännu och elkabeln ligger och skräpar. Men har nu flyttat ut växterna och lite grejer. Inget möblemang har vi där ännu heller, förutom några stolar. Sittplatser och ett bord är ytterst viktiga, för det är inte bara ett hus för växter att växa i, utan för människor också. Att umgås i, mysa, äta, dricka, skratta, meditera, vila osv.

Dethär blir ett väldigt långt inlägg, för jag börjar från början. Ja, inte från när jag föddes då alltså, utan växthuset födelse. Hänger ni med?






När vi köpte Villa Uno fanns det på detta ställe ett välskött trädgårds- och potatisland. Allt jobb ett sånt fordrar är jag inte intresserad av, så vi lät området förfalla. Rätt snabbt gick det, kan jag berätta. Hösten 2011 orkade vi inte se på eländet mera.



Systersonen kom med sin maskin. Jord fraktades bort, buskar flyttades


markduk och grus breddes ut. Det värsta eländet var borta. 




Hösten 2012 kan man se växthuset, i form av en hög gamla fönster. Om man har bra fantasi alltså. Vissa av fönstren fick vi av grannen och vissa fick gubben ta från ett ställe där han var och jobbade. 




 Förra sommaren byggde han ett efterlängtat cykeltak på grusområdet






och efter det fick han ta itu med växthusbygget! Fick, skriver jag, och många fnyser och himlar med ögonen. Men han gillar faktiskt att bygga. Speciellt saker där man måste tänka till. Och visst blir det mycket tänka att förvandla gamla fönster till hus.



Fönstren han fick från jobbstället passade våra planer perfekt. Vi ville ha ett modernt växthus med pulpettak, för det har vi också på nyare delen av huset. Karmarna på fönstren var väldigt dåliga, så vi beslöt att det blir enklast och bäst att bygga stommen av nytt material och bara använda själva glasen. På kortändorna kunde grannens fönster med karmar och allt användas. 
Alla glas och taket kom på plats före vintern. Taket gjorde vi av praktiska skäl av nya sånadär vågiga plastskivor, vad de nu än heter. Ni vet säkert vad jag menar. Och några bredder av återvunnen takplåt för charmens och skuggans skull.




Plötsligt blev det vår och bråttom att laga klart före odlingssäsongen. Golvet är gjort av gamla golvplankor från förra huset, cementplattor av vännerna i Åbo och gamla tegelstenar från jag vet inte helt säkert. Men de togs från en av våra högar på gården... 





Här tvingas en bångstyrig blivande dörr att foga sig. Gick bra med glas nummer två.



Behövde få ett kryss för att hålla formen. Tvådelad är den för att kunna vädra utan att släppa in så många katter.





Glaset till de sneda fönstren måste också skäras ut. Fanns såklart inga lämpliga rutor till dem.






Här är en automatiskt fönsteröppnare på plats. Är inte så lätt att få dem att lyda. Öppnar nog snällt, men de tycks ha lite svårt att förstå när de ska stänga. Vi jobbar på det.




Vissa av de gamla karmarna såg ut såhär. Var mitt jobb att skrapa och måla dem. Som tur inte så många.




Lister kan man också göra själv, om man kan. :) Och har överlopps material.





Växthuset står på en helt skuggfri plats och det blir väldigt hett. Kanske för hett, tiden visar. Som tur har vi inte för vana att slänga saker i första taget. Spjälgardiner i  exakt perfekt längd hittades i gömmorna. De räckte till hela bakväggen och hjälper lite mot hettan och dessutom blev det väldigt snyggt.




Här står det nu. I all sin ståtlighet. Vårt växthus! En dream come true. Interiören får ni se nån annan gång. Dethär blev ju ganska långt. 

Alldeles snart blir det en till dream come true grej för oss. Det stor äventyret. 
Men nog ses vi ännu före. Må så gott å må Finland vinna ishockeyfinalen!





5 kommentarer:

  1. Hej!
    Hittade hit när jag googlade på gamla fönster och växthus då jag och sambon håller på med ett liknande bygge :) Jag är väldigt nyfiken på hur ni fäste fönsterna utan karm i reglarna? Vi dividerar om bästa lösningen (har bara fönster utan karm) men har inte kommit på någon riktigt bra lösning.
    Ert växthus blev fantastiskt fint föresten! Önskar att mitt kommer påminna lite om ert ;)

    Ha det fint! / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Så roligt att du hittade hit! Och tack för komplimangen! :) Hoppas jag kan förklara... Tror jag har använt fel ord i mitt inlägg. Vi hade inga som helst karmar, utan använde vissa fönster (de som syns vita på ett foto) med bågarna kvar. (Är visst bågar och inte karmar som det heter?! :D) De skruvades bara in i nya reglarna med långa skruvar snett från insidan. Där som vi använde bara glasen så satte vi fönsterisolering på båda sidorna av glaset, placerade glaset mot regeln med ett gap i mitten, skruvade på en list längs regeln över gapet från utsidan.
      Oj oj, inte lätt att förklara. Båda versionerna har funkat och alla glas är hela ännu.
      Hoppas du blev lite klokare av mitt svammel. Om inte, skriv på nytt så gör vi nytt försök :D
      Lycka till med bygget! Att ha växthus är lycka! :)

      Radera
    2. Oj, vet inte varför min kommentar har lagts in två gånger, o varför min lur inte aviserat att du hade svarat... Men men, tack snälla för svaret! Vi har bara fönster utan karm, bara själva glaset i en fönsterbrädan, o jag är lite sugen på att bara dra dit dem med sneda skruvar som ni gjort. Hmm, får se hur vi gör :P ha det fint o hoppas odlingssäsongen gick galant iår! :)

      Radera
    3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera