söndag 7 september 2014

Fallfrukt

Hej igen alla!

Eller båda två som är kvar, borde jag kanske skriva... :) Förstår om ni har gett upp. Det gjorde jag nästan också. Men nu har vi fått en ny dator. Äntligen! Så nu ska jag kanske synas till mera här. Fast man vet ju aldrig. Tycks inte bara vara förra datorn som krånglade. Mitt orkande har också krånglat en längre tid. Borde kanske få en ny prosessor eller nåt. Mera minne skulle också sitta fint.

Men dethär skulle inte handla om mig eller datorer igen. Ursäkta! Till saken...

Alla som har äppelträd på gården har väl drabbats av ungefär samma epidemi som oss nu just. Saftas, syltas och mosas värrigare i alla hus. Vilket himmelrike att ha egna äpplen på gården att göra godsaker av. Att gå ut i det daggvåta gräset på morgonen och plocka med sig ett äpple till jobbet. Från det egna trädet. Eller...?!
Se hur arbetet bokstavligen hopar sig när äppeljäklarna inte har vett att hållas kvar i trädet tills jag bestämmer mig för att plocka dem! Och jag har tid, lust och ork att jobba med dem. Kan ju inte bara låta dem ligga där. Plockar och plockar. Och så fort jag svänger ryggen till så hörs det igen... duns... Och så ligger en liten hög där igen. Suck.

Men jag har en hemlighet... Jag nästan skäms att berätta... Men kan ju finnas nån annan som är lika lat som mig? Och inte vill låta äpplena ta över livet. Och som vill få reda på att man kan koka äppelmos i mikrovågsugnen! Ja, jag lovar. Det är sant. Lovar också att det inte går med vilken sort som helst. Men med Transparent Blanche (Valkea kuulas på finska) funkar det utmärkt. Denna äppelsort som nästan aldrig blir lagom att ätas från trädet, tycker jag. Först är de sura som attan. Sen när de är mogna har man en halv dag på sig före de alla är för gamla. Typ. Men de är världens enklaste att göra till mos... Gör så här:




 Skölj bort gräset, skala INTE, 



skär i bitar, sätt i form i mikron i ca 6 minuter. Mosa med gaffel eller potaismosmosare eller vad det nu heter, blanda i socker enligt smak. Finns det ännu hårda bitar, sätt i mikron ännu ett par minuter. Om du gillar helt slät mos, får du hitta på nåt annat sätt. Lämnar lite bitar. 



Klart! 


Sätt ut äppelresterna åt kaninen, (som bara fnyser åt dem)



hitta på nåt att äta moset med, frys ner resten och släng bort nästa höst när du hittar det i frysen.

Trevliga äppelstunder önskar jag er alla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar